Kongesjaluppen "Stjernen av 1899"

Kongesjaluppen ble bygget av Akers mekaniske verksted på oppdrag av kong Oscar II i 1899. Fra 1905 frem til første verdenskrig ble den brukt av kong Haakon VII. Da prins Carl av Danmark kom til Norge i 1905 for å bli kong Haakon VII, reiste han sammen med kronprins Olav og dronning Maud med det danske kongeskipet «Dannebrog», eskortert av det britiske marinefartøyet «Victoria and Albert». Han ble hentet av kongesjaluppen «Stjernen» og bragt over i det norske skipet «Heimdal». Da han gikk om bord i «Stjernen» var det hans første skritt på norsk grunn som konge av Norge.

Filmen under er fra NRK Norge Rundt 03.02.2023. Den er produsert av Robert Hansen i NRK. Her kan man se Kongesjaluppen i sitt rette element og lære litt om historien.

I mellomkrigstiden ble «Stjernen» om sommeren brukt til forskjellige oppgaver, blant annet som turbåt på Oslofjorden. Kong Haakon VII tilbragte adskillige timer ombord for å følge den unge kronprins Olav som seilte regattaer i Oslofjorden. Båten var i praksis Norges første kongeskip.

Etter at tyske offiserer hadde benyttet båten under andre verdenskrig ble den kassert på grunn av dårlig forfatning og solgt. Den ble transportert til Mjøsa og ombygd til fraktebåt.Sjaluppen ble senere gjenoppdaget ved Mjøsa, den var i en svært dårlig forfatning. Ved hjelp av støtte fra stiftelser, bedrifter og gaver og dugnader organisert av foreningen Marinemuseets Matroser med Rolv Wesenlund som ivrig drivkraft, ble den satt i stand igjen, så mye som mulig av båtens opprinnelige substans ble bevart. Arbeidene med å forvandle de sørgelige restene til fullt restaurert og gjenoppbygget båt etter originaltegningene fra Akers mekaniske verksted, ble utført av Hansen & Arntzen Co AS i Langesund. Den opprinnelige dampmaskinen var blitt tatt vare på av Marinemuseet i Horten, og er satt tilbake i båten. 21. mars 2000 ble den sjøsatt igjen.

Båten eies av Stiftelsen Stjernen, og driftes av foreningen Stjernens Matroser. Båten har hjemmehavn i Horten.  

I 1996 ble «Stjernen» erklært verneverdig av riksantikvaren. Sjaluppen benyttes i dag som museumsfartøy og kulturformidling.

Kongesjaluppens Facebook-side

Fartøysdata:

Bygget ved Akers Mek. Verksted 1899
Deplasement: 17,154 tonn. Netto tonnasje 4000 kilo.
Skrog: Lengde: 16,764 m, bredde: 3,084 meter, dyptgående: 1,524 meter. Materiale: Stål og teak
Maskin: Compound dampmaskin Aker Mek. Verksted 1899, sylinderdiameter: 155 mm og 308 mm. slaglengde: 177 mm, effekt: 20 hk.
Kjele: Vannrørkjele type Yarrow, 275 liter. Dimensjon: L 1500 mm, B 1200 mm, H 1700 mm. Kullfyrt med varmeflate 200 kvadratfot, tilsv. ca 18,6 kvm. Arbeidstrykk 7-10 kilo.
Propell: 930 mm diameter, gir fart 8-10 knop ved 125 o/min.
Besetning: Skipsfører, maskinist, fyrbøter, 1-2 matroser.

Status

Eier: Stiftelsen “Kongesjaluppen Stjernen”
Hjemmehavn: Horten Havn
Status: Flytende museumsfartøy, meget godt vedlikeholdt
Venneforening: “Stjernens Matroser”, finn ut mer om venneforeningen ved å trykke «HER»
Vernestatus: Vernet av Riksantikvaren

Scroll to Top